Optimus-X 10: Revoluce štěpkovačů
26.05.2015
Prototyp štěpkovače s česko-rakouským srdcem má na kontě přes 3000 motohodin.
Optimus-X 10: Revoluce štěpkovačů
V roce 2012 byl v České republice uveden do provozu první samojízdný štěpkovač Optimus-X 8. Prototyp s česko-rakouským srdcem má na kontě přes 3000 motohodin. Po 3 letech se na stroji nevyskytla žádná závažná závada a to výrazně ovlivnilo výběr nového štěpkovače pro firmu Agama a.s.
Agama a.s. se věnuje štěpkování od roku 2006 a nyní všechny tyto zkušenosti věnovala spolupráci s firmou MUS-MAX pro výrobu ještě lepšího samojízdného štěpkovače. Vznikl tak nový samojízdný štěpkovač Optimus-X 10. Vzhledově jsou si stroje velmi podobné, ovšem uvnitř proběhla optimalizace 75% komponent. Podvozek je osazen 12.8 L motorem Mercedes-Benz o výkonu 500 k a kroutícím momentu 2300 Nm. O pohon se zase starají jednotky Sauer Danfoss, jen s tím rozdílem, že motor běží při pojezdu v konstantních otáčkách a není tak namáhán dynamickými změnami. Poháněna je buď jedna nebo obě nápravy současně. Obě nápravy mají samosvorný diferenciál, takže i za extrémní situace jsou vždy poháněna všechna kola. Manévrování se pro obsluhu zjednodušilo tím, že je možné řídit každou nápravu zvlášť a zároveň na podvozku zůstalo zachováno svahové vyrovnávání, které se osvědčilo při zdolávání pařezů na pasekách. Novinkou je i nová generace štěpkovače MUS-MAX Wood Terminator 10 XL. Ten má kompletně přepracovaný ventilátor a dostal volnoběžku. V praxi pak při zpomalení bubnu štěpkovače nedochází ke zpomalení ventilátoru. Při zpracování klestu pak nedochází k zacpávání komínu a celkově se snížily ztráty výkonu při štěpkování. Což je pak dost podstatný ekonomický rozdíl oproti předchozí generaci štěpkovačů.
K plnění tak výkonného štěpkovače byla zvolena spolehlivá hydraulická ruka PENZ 12L s dosahem 10 m a čistou nosností na konci 1000 kg. Ruka je rovněž osazena elektro-hydraulikou od firmy Sauer Danfoss. Její ovládání pomocí joysticků PROF1, je součástí sklopných loketních opěrek na komfortní sedačce.
Kabina prošla kompletní optimalizací. Původní zůstalo jen sedadlo s volantem a pedály. Výhled do pracovního prostoru byl značně rozšířen a díky jinému rozmístění kabiny, hydraulické ruky a úzkému sloupku kabiny je výhled téměř dokonalý. Kompletně byl přepracován systém ventilace a topení kabiny. Zajišťuje ho propracovaný systém dvou různých topení a vysoce výkonné klimatizace. To vše s výborným odvětráním kabiny a filtrem pro vnitřní a vnější cirkulaci čerstvého vzduchu. Celá vzduchotechnika se ovládá pomocí digitálního ovládacího panelu. I díky této změně došlo ke snížení hluku v již výborně odhlučněné kabině. Pro řízení štěpkovače je použit nejnovější systém MUS-MAX s barevným displejem a českým prostředím. Tomu sekunduje komplexní panel řízení motoru, který signalizuje všechny hodnoty, včetně provozních hodnot, aktuální spotřeby paliva na hodinu. To vše je možné sledovat pomocí GSM sítě vzdáleně, včetně diagnostiky stroje. V kabině nechybí ani multimediální systém s GPS a couvací kamerou.
Díky přímo poháněnému štěpkovači (oproti traktorům a kamionům odpadá převodovka), volnoběžce ventilátoru, motoru pracujícím v ideálních otáčkách a obsluze která z jednoho místa má ideální výhled do štěpkovače a zároveň sedí na místě řidiče stroje. Díky komplexnosti tohoto stroje je dosaženo výrazné úspory paliva a času. Hmotnost stroje a agilita v jakémkoliv terénu jej jednoznačně pasuje na jedničku v oblasti moderního zpracování biomasy.